Oncologische revalidatie

Revalidatie is een belangrijk onderdeel van het vak fysiotherapie. FysioVitaal Krimpen bezit de kennis en de faciliteiten, zodat u optimaal kunt revalideren.

Kanker is een veelvoorkomende diagnose. Deze diagnose ontwricht in vele gevallen het leven. De behandeling van kanker gaat vaak gepaard met klachten, zoals vermoeidheid, verminderde kracht en coördinatie, pijn en angst voor bewegen.

Van alle kankerpatiënten krijgt zo’n 85 procent last van vermoeidheidsklachten. Naast de ziekte zelf, kost de behandeling ervan ook veel energie. De vermoeidheid die in dit proces ontstaat, kan nog jaren erna aanhouden.

Een voor de hand liggende reactie hierop is om het rustig aan te doen.

FysioVitaal Krimpen en de medische wereld denken hier anders over.

Diverse onderzoeken laten zien dat voldoende beweging en sport bij kanker uw vermoeidheidsklachten aanzienlijk kunnen reduceren. Verder is gebleken dat kwaliteit van leven en fysiek functioneren meer verbeteren als u onder begeleiding traint dan wanneer er zonder begeleiding wordt getraind.

Belangrijk is dat u zo snel mogelijk na de diagnose hiermee begint.

Voordelen van bewegen:

• Toename of stabilisatie van spierkracht en balans
  • Als u meer energie hebt, kunt u beter alle dagelijkse dingen blijven doen
  • Bewegen en sporten is een goede afleiding, het zorgt voor mentale ontspanning
  • De behandeling van kanker geeft minder bijwerkingen
  • Na de behandelingen treedt er eerder herstel op

Onder begeleiding van een (sport)fysiotherapeut zal een trainingsprogramma op maat worden gemaakt. Het is niet de bedoeling dat u over uw grenzen gaat.

Er moet rekening gehouden worden met lopende behandelingen en de daarbij horende bijwerkingen. Ook uw fysieke belastbaarheid is anders gedurende en na de behandelingen.

De trainingsmomenten zullen 2 keer per week onder begeleiding van een (sport)fysiotherapeut gebeuren, gericht op verbetering en kracht.